اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو دندانپزشکی

بررسی انواع اتوکلاهای موجود در بازار


بررسی انواع اتوکلاهای موجود در بازار

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع مختلف اتوکلاو به ویژه اتوکلاو دندانپزشکی بپردازیم. اتوکلاوها در کلاس های مختلف دسته بندی می شوند و هر کلاس قابلیت اتوکلاو کردن یک سری از تجهیزات را دارا می باشد. اتوکلاوها گنجایش های متفاوتی دارند که بر حسب لیتر محاسبه می شود. اتوکلاوها دارای کلاس s , n ,b هستند  که در هریک از این مدلها جنس خاصی از ابزارها را می توان اتوکلاو نمود.

اتوکلاو کلاس N:

کار این مدل از اتوکلاو استریل تجهیزات جامد و ابزار الات صاف و بدون حفره است. بهتر است که ابزارهایی از جنس کاغذ و یا پارچه و تجهیزات حفره داری مانند توربین در این دستگاه قرار داده نشوند در این مدل اتوکلاو به وسیله نیروی جاذبه فقط بخش از هوا از بین میرود و بخار حاصله به بیرون هدایت می شود

اتوکلاو کلاس: S

در این مدل از اتوکلاو می توان تجهیزات از جنس پارچه و تجهیزات حفره دار را قرار داد . تجهیزات بدون پوشش و یا پوشش دار جامد را می توان در داخل این نوع از اتوکلاو قرار داد. در اتوکلاو کلاسS فرایند استریل سه بار انجام میشود  و میتوان گفت که هوای داخل ان به طور کامل تخلیه می شود.

اتوکلاو کلاس B:

این مدل اتوکلاو دندانپزشکی است که هر دندانپزشکی نیاز دارد تا یک مدل از این دستگاه را در مطب خود داشته باشد. اتوکلاو کلاس B برای استریل تجهیزات دارای حفره و فلزی مناسب ایت و پارچه و کاغذ را نمی توان در داخل این دستگاه قرار داد.. این مدل اتوکلاو به وسیله پمپ وکیوم هوای درون محفظه را خالی می کندو با ایجاد فشار منفیباعث ورود بخار به دستگاه می شود و با این روش کار استریل تجهیزات را انجام میدهد.

برخی از موادی را که نباید در داخل اتوکلاو قرار داد را در زیر نام می برم:

-موادی که قابل اشتعال هستند

- موادی که در اثر حرارت بالا بخار می شود

- موادسمی و رادیواکتیو

- مواد پلاستیکی که با این دما ذوب می شوند

برای استریل این مواد باید از سایر روشهای استریلیزاسیون استفاده نمود

اتوکلاو دندانپزشکی برندهای مختلفی در بازار وجود دارد و برای خرید این برندها بهتر است تا از طریق سایتهای تخصصی در این حوزه اطلاعات جامع و کاملی را به دست اوریم و حتی از مشاوران خرید در این حوزره کمک بگیریم. نکته مه بعد از خرید اتوکلاو سرویس به موقع ان است و دندانپزشک باید اگاه باشد تا دستگاهی را که خریداری می کند به صورت ماهیانه سرویس کند تا از عملکرد درست دستگاه مطلع شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.